Na czym polega nauczanie dwujęzyczne?

szkoła dwujęzyczna

Nauczanie dwujęzyczne może przynosić wiele korzyści. Lepsze rozumienie kultury, większe szanse na rynku pracy, rozwój umiejętności poznawczych i elastyczności umysłowej. Jednak jego skuteczność zależy od odpowiedniego podejścia oraz zaangażowania uczniów. Ważna jest również współpraca ze społecznością szkolną oraz rodzicami. Na czym konkretnie polega nauczanie dwujęzyczne?

Czym jest nauczanie dwujęzyczne?

Nauczanie dwujęzyczne polega na prowadzeniu zajęć edukacyjnych w dwóch językach naraz lub na przemian. Uczniowie przyswajają wiedzę w języku ojczystym oraz w drugim języku, który może być językiem obcym. Bywa on też drugim językiem ojczystym. Taka sytuacja bardzo często ma miejsce, kiedy rodzice dzieci pochodzą z różnych krajów.

Główne cele nauczania dwujęzycznego

Nauczanie dwujęzyczne skupia się na czterech podstawowych celach.

  1. Biliteracy: Wprowadzenie uczniów w umiejętność czytania i pisania w dwóch językach.
  2. Bilingualism: Rozwijanie biegłości komunikacyjnej w dwóch językach.
  3. Cross-Cultural Competence: Zrozumienie i szacunek dla różnorodnych kultur i perspektyw.
  4. Academic Achievement: Poprawa osiągnięć akademickich uczniów we wszystkich dziedzinach poprzez nauczanie w dwóch językach.

NAUCZANIE DWUJĘZYCZNE A ROZWÓJ MÓZGU DZIECKA

Często rodzice nie są świadomi tego, jaki wpływ nauczanie dwujęzyczne wywiera na rozwój mózgu oraz kompetencje pozajęzykowe dziecka. Badania wskazują, że dzieci uczące się dwóch języków równocześnie wykazują lepszą elastyczność poznawczą, zdolność do rozwiązywania problemów oraz kreatywności. Ponadto korzyści obejmują poprawę pamięci, lepszą koncentrację i większą zdolność do podejmowania decyzji. Nauczanie dwujęzyczne sprzyja także rozwijaniu umiejętności społecznych, takich jak empatia i tolerancja wobec różnorodności kulturowej, co przyczynia się do bardziej otwartego i elastycznego myślenia.

na czym polega nauczanie dwujęzyczne

Metoda immersji językowej

Nauka w szkole dwujęzycznej może przybierać różne formy w zależności od kontekstu edukacyjnego. Metoda immersji językowej jest jedną z najskuteczniejszych technik nauczania języków obcych. Polega na zanurzeniu uczniów w środowisko, w którym używa się docelowego języka w naturalnych sytuacjach komunikacyjnych. Istnieją różne stopnie immersji, w zależności od stopnia zaawansowania uczniów i ich zdolności językowych:

  1. Totalna immersja: Uczniowie są całkowicie zanurzeni w języku docelowym i wszelkie zajęcia prowadzone są w tym języku. Nauczyciele mogą mówić wyłącznie w języku docelowym, unikając w ten sposób użycia języka ojczystego uczniów.
  2. Częściowa immersja: W tej metodzie część zajęć jest prowadzona w języku ojczystym uczniów, a reszta w języku docelowym. Stopień immersji może być stopniowo zwiększany w miarę postępów uczniów w opanowywaniu języka docelowego.
  3. Odwrócona immersja: Uczniowie uczą się w klasach, w których język docelowy jest językiem ojczystym nauczyciela, ale mają one możliwość używania swojego języka ojczystego w celu lepszego zrozumienia materiału.
szkoła dwujęzyczna Kraków

Jak robimy to u nas w szkole?

Metoda immersji językowej w szkole Compass stawia na naturalne uczenie się języka, naśladując sposób, w jaki uczymy się naszego pierwszego języka jako dzieci — przez obserwację, interakcję i praktykę. Codziennie uczniowie mają dwa bloki edukacyjne — w języku polskim i angielskim z nauczycielami native-speakerami. Daje to uczniom możliwość na budowanie umiejętności i wiedzy w obu językach w sposób naturalny. Przyczynia się też do szybszego i trwalszego opanowania języka.

 Foto: freepik.com